Zanim Twoja strona zacznie oficjalnie działać w Internecie, musisz wybrać odpowiednią dla niej nazwę domeny. Nazwa domeny to w rzeczywistości nazwa która będzie identyfikować Ciebie lub Twoją firmę, więc musisz ją dokładnie przemyśleć przed podjęciem decyzji.
Poniżej praktyczne wskazówki, na co zwrócić uwagę podczas burzy mózgów związanych z jak by się mogło wydawać łatwym procesem.
Wskazówka 1. Adres strony powinien być krótki i łatwy do zapamiętania.
Domena powinna być łatwa do napisania. Długie nazwy np.: ja ta http://www.thisisthelongesteuropeandomainnameallovertheworldandnowitismine.eu/ mogą być trudne do zapamiętania dla odwiedzających, a niepoprawnie wpisany adres strony przekieruje użytkownika na zupełnie inną stronę internetową.
Wskazówka 2. To nie musi być nazwa Twojej firmy
Może się zdarzyć, że wymyślona przez Ciebie nazwa domeny, która ma być taka jak nazwa Twojej firmy jest już zajęta. Co wtedy? Możesz w takim wypadku zarejestrować nazwę generyczną (ogólną, potoczną, określającą na przykład to, czym zajmuje się Twoje przedsiębiorstwo). Minusem tego będzie, że nazwa taka będzie na ogół niemożliwa do ochrony prawnej i może być wykorzystywana przez Twoją konkurencję lub inne firmy na rynku.
Wskazówka 3. Użyj w nazwie słów kluczowych
Jeśli Twoja firma oferuje konkretną usługę lub produkt, możesz również dołączyć ją do tytułu. Na przykład, jeśli oferujesz wynajem autobusów, możesz wybrać tytuł domeny jako WynajemAutobusow.pl. A to ułatwi Twoim klientom znalezienie Twojej witryny za pomocą wyszukiwarki. Innymi słowy, użycie słów kluczowych w nazwie domeny zwiększy Twoją ocenę SEO oraz ruch w witrynie.
Wskazówka 4. Dołącz swoją lokalizację do domeny
Działaś tylko lokalnie, w obrębie jednego województwa i chcesz, aby lokalni klienci mogli Cię łatwo znaleźć? Dobrą praktyką w takich wypadkach jest domena, która zawiera lokalizację. Na przykład, jeśli kwiaciarnia która sprzedaje kwiaty tylko w Krakowie i okolicach, może mieć nazwę kwiaciarnia.krakow.pl lub KwiaciarniaKrakow.pl
Wskazówka 5. Wybierz odpowiednią końcówkę .pl, .com...
Każda domena nie może istnieć bez odpowiedniej końcówki. Tak więc rejestrując domenę w Polsce zwykle używa się końcówki .pl, dla portalu informacyjnego można użyć .info. Dla stron komercyjnych używa się .com lub .com.pl. Można też użyć jednej z wielu oryginalnych końcówek takich jak .me, .blog czy .agency lub .shop. Należy tylko pamiętać, że domeny z rozszerzeniami specjalnymi mogą być droższe od tych ze standardowych.
Wskazówka 6. Rejestruj domenę na siebie
Unikaj agencji które oferują Ci domenę lecz nie stajesz się jej właścicielem, najczęściej w takich wypadkach nie możesz z nią nic zrobić, nawet przenieść na inny serwer. Korzystaj tylko z oferty firm np:. jak nasza, gdzie nazwa twojej strony jest rejestrowana na Twoje dane lub kupuj ją bezpośrednio na siebie u hostingodawcy.
Oto kilka wskazówek, które moim zdaniem są najważniejsze i mam nadzieję, że pomogą Ci w procesie wyboru swojej domeny. Jeśli masz jeszcze inne porady na co zwrócić uwagę podczas tworzenia adresu www lub masz pytania napisz w komentarzu.