W internecie można znaleźć obrazy w wielu formatach, najczęściej spotykane to JPEG, GIF, PNG. W rzeczywistości sieci istnieje tak wiele akronimów, że śledzenie ich może być dość skomplikowane – nie wspominając o ustaleniu, który format obrazu najlepiej zastosować na stronach czy sklepach www. W tym przewodniku opisze zalety plików JPEG w porównaniu z plikami PNG i GIF.
Nie mniej jednak, proponuję też każdemu przemyśleć tę kwestię indywidualnie, ponieważ rodzaj używanych formatów ma wpływ na wygląd i zachowanie witryny.
W tym artykule opowiem o tym, dlaczego wybór formatów obrazu jest tak ważny. Następnie podzielę opcje i pomogę wybrać najlepszy format obrazu dla Twojej strony internetowej. Więc zaczynamy!
Dlaczego formaty obrazów mają duże znaczenie?
Jak już wspomniałem na początku, do wyboru mamy kilkadziesiąt formatów obrazów. Jednak jeśli chodzi o Internet, większość użytkowników wybiera najczęściej trzy z nich a są to JPEG, PNG i GIF.
Lecz co sprawia, że każdy z tych typów jest wyjątkowy? Za chwilę do tego dojdę. Na razie wyjaśnię, dlaczego format, które używasz na swojej, ma takie duże znaczenie.
Typy używanych obrazów wpływa na:
- Wydajność. Niektóre formaty obrazów zajmują więcej miejsca niż inne, co może mieć wpływ na czas ładowania witryny.
- Wygląd. Jak zapewne domyślasz, niektóre formaty zawierają więcej szczegółów i mają wyższą jakość niż inne. Tu też trzeba pamiętać im bardziej szczegółowe zdjęcie tym więcej miejsca może ono zajmować, co ma wpływ na wydajność.
- Skalowalność. Zbyt duże rozciągnięcie lub zmniejszenie obrazu pogorszy jego jakość. Ma to szczególne znaczenie, ponieważ strona jest wyświetlana na ekranach o różnej rozdzielczości.
W większości na swojej stronie będziesz korzystał jednego lub dwóch formatów graficznych co pozwoli Ci zachować spójny standard. Pamiętaj jednak, że wybrane formaty powinny zapewniać równowagę między jakością a wydajnością.
JPEG, PNG, GIF: 3 podstawowe formaty obrazów używane w Internecie
Jak wspomniałem już wcześniej, istnieją pewne formaty obrazów, na które możemy natknąć się częściej niż inne. Są to jedne z najpopularniejszych i najbardziej użytecznych formatów, co czyni je idealnymi rozwiązaniem dla prawie każdej witryny www.
1. JPEG
Na pierwszy ogień idzie JPEG (Joint Photographic Experts Group), został wymyślony w 1986 roku. Główne zalety tego formatu to to, że dzięki wysokiemu poziomowi kompresji może wyświetlać obrazy zawierające miliony kolorów i dużo detali. Oto szybki przykład:
Mimo że pliki JPEG dobrze wyglądają po skompresowaniu, można zauważyć niewielki spadek jakości po zoptymalizowaniu takiego zdjęcia. Wszystko tak naprawdę zależy od tego jakiego poziomu kompresji użyjemy. Spadki jakości często nie są zauważalne gołym okiem, chyba że dobrze się przypatrzysz.
JPEG nie są idealnym rozwiązaniem do zdjęć małą ilością kolorów, takich jak np.: zrzuty ekranu. Poruszę ten temat mówiąc o PNG w następnej sekcji:
2. PNG
Obrazy Portable Network Graphics (PNG) są równie chętnie używane na stronach www jak JPEG. Również nadają się do zdjęć dużą ilością kolorów, chociaż znacznie lepiej sprawdzają w przypadku obrazów zawierających mniejszą ilość szczegółów. Należy pamiętać, że PNG z dużą ilością szczegółów i barw będzie zajmował więcej niż ten sam obraz zapisany jako JPEG.
Oto przykład obrazu PNG:
To jest zrzut ekranu panelu administracyjnego WordPress. Format PNG świetnie sprawdza się, gdy obraz ma przejścia między kolorami, które muszą pozostać ostre. Na przykład, gdy robisz zrzut ekranu, w którym różne elementy interfejsu przechodzą między ciemnym i jasnym tłem, wszystko jest wyraźne i czytelne. Widać to poniżej, gdzie występują przejścia między białym, szarym i niebieskim:
Zapisanie obrazu jako JPEG może spowodować rozmycie krawędzi i zniekształcenia, szczególnie w miejscach łączenia się jasnych i ciemnych kolorów.
Kolejną zaletą plików PNG jest to, że obsługują one przezroczystość. To sprawia, że bardzo często loga oraz ikony zapisywane są właśnie w tym formacie. Oto logo zapisane w PNG z przezroczystym tłem:
Podsumowując, skompresowane pliki PNG są świetnym wyborem, jeśli chodzi o jakość obrazu i ich szczegółowość. To dzięki bezstratnemu algorytmowi kompresji stosowanemu z plikach PNG w porównaniu z algorytmem stratnym, który jest popularny w plikach JPEG.
3. GIF
W przeciwieństwie do dwóch poprzednich formatów, o których mówiliśmy do tej pory, Graphics Interchange Format (GIF) ma znacznie bardziej konkretne zastosowania. Chociaż GIF może być obrazem statycznym, większość osób używa ich w wersji animowanej takich jak ten:
Pliki JPEG i PNG zazwyczaj nie obsługują animacji (chociaż istnieje format o nazwie Animated Portable Network Graphics – APNG). To sprawia, że pliki GIF świetnie nadają się wszędzie tam, gdzie chcemy pewne elementy przedstawić w postaci ruchomej. Jak jednak można się łatwo domyśleć tego typu obrazy mają dużą pojemność ze względu na ilość zawartych w nich ramek.
Możesz oczywiście zoptymalizować taki pliki GIF, lecz w większości przypadków wyniki nie będą tak dobre, jak w przypadku innych formatów. Oznacza to, że powinieneś dążyć do oszczędnego korzystania z plików GIF na swojej stronie www. A gdy musisz zaprezentować animację użyj do tego np.: kodu CSS.
Który format obrazu wybrać?
Dla większości stron pliki JPEG jak i PNG stanowią doskonały wybór. Jeśli chodzi o GIF-y, musisz je zarezerwować tylko na sytuacje, gdy potrzebujesz animacji.
Dokładniej mówiąc, pliki JPEG sprawdzają się gdy chcesz zwiększyć wydajności Twojej strony, dzięki ich wysokiemu współczynnikowi kompresji. Jeśli chcesz, aby Twoja strona ładowała się tak szybko, a drobne obniżenie jakości obrazu nie stanowi dla Ciebie problemu, to JPEG jest najlepszym wyborem.
Jeśli jednak zależy Ci na tym, aby wszystkie obrazy były ostre i bez zniekształceń, to zalecam skorzystanie z formatu PNG. Ten format obrazu zachowuje wysoką jakość nawet po skompresowaniu i działa zarówno w przypadku skomplikowanych, jak i prostych obrazów.